Niita või mitte niita? Selles on küsimus. Millega niita? See on järgmine küsimus.

Avalike alade niidetavate pindade hooldusvõtete üle on käimas aktiivne diskussioon. Eriti on see puudutanud maanteede äärseid niiduribasid. Ühelt poolt on need mitmekesise taimestikuga alad väärt elupaigad paljude taime- ja loomaliikide jaoks ja tuleks tagada hävimisohtu sattunud niidukoosluste püsimine ja õite rohkus. Teisalt aga tuleb tagada ka esteetilisus, tuleohutus ja liikluse turvalisus ehk nähtavus ja võimalus teeserval peatuda. Kui niita siiski tuleb, siis võiks seda teha võimalikult säästlikult, efektiivselt ja keskkonna- ning naabrisõbralikult.

Milline on professionaalsete niidukite viimane sõna ja millised on trendid maastiku hoolduses üldisemalt, küsisime Krausberg Eesti väli- ja eritööde teenindusjuhilt Velor Paasilt.

Velor, mille järgi tarbijad täna niidukeid valivad?

Viimastel aastatel on turule tulnud palju uuenduslikke professionaalidele ja maastiku-kujundajatele mõeldud kõrgtehnoloogilisi niidukeid. Kuid on ka tavatarbijad, kes valivad proffidele mõeldud mudeli.

Nii era- kui ärikasutajale meeldivad elektroonilise tehnoloogia eelised ja kui tootja on usaldusväärne, siis võetakse ka uuendused, mis pakuvad mingil viisil paremat kogemust, kiiresti vastu. Müügiargumendiks võib olla nii mugavus, madalamad tegevuskulud, ohutus, jõudlus, keskkonnasäästlikkus või mõni muu eelis.

Millised on arengud proffidele mõeldud niidukite turul?

Nagu masinate puhul üldisemalt, käivad ka selles valdkonnas asjad nii, et mingi tuntud kaubamärk loob teedrajava toote, mis rahuldab väikest segmenti, kes on valmis maksma ainulaadsete hüvede eest lisatasu. Ja juba varsti liigub trend laialdasemasse kasutusse.

Elektriautod on saanud väga palju tähelepanu. Samasugune trend on tegelikult niidukite turul ka. Vaid mõni aasta tagasi ei olnud võimalik leida juhtmevaba niidukit, millel oleks piisavalt võimsust või vastupidavust, et hooldada suuremat ala kui tilluke linnamaja tagaaed. Kuid tänu liitiumakude arengule on need vaiksemad masinad oma tööaega märkimisväärselt kasvatanud. 

Akutoitega niidukid olid alguses väga kallid, kuid enam mitte. Praegu jõuavad ka akuga töötavad pihust juhitavad seadmed üha enam laialdasse kasutusse. GPS-iga jälgimine ja kaugjuhtimine ning operaatori mugavus ja ohutus ongi kaks peamist tehnoloogia trendi OPE (Outdoor Power Equipment) turul. Uute masinate müra on oluliselt väiksem. Toodete disain on pigem puhas ja lihtne – pole vaja lisada mittevajalikke osi ja detaile, mis lihtsalt suurendavad kulusid. Profimasinate puhul on siiski ka töökindlus jätkuvalt prioriteet.

Kui varem olid juhtmeta niidukid umbes 24-voldised, siis tänapäevaste versioonide akud on üle kolme korra suuremad, mõned neist kasutavad tööaja maksimeerimiseks mitut akut. Põhimõtteliselt pakub elektrienergia juba sama jõudlust mis bensiinimootor ja see on piisav ka kõrge märja rohu niitmiseks.

Miks on maanteede äärte niitmine oluline? Millised on riskid, kui hooldus jääb õigel ajal tegemata?

Õige hooldus on väga oluline liiklusohutuse seisukohalt. Sõiduteede äärtes on oluline, et liiklusmärgid oleksid juhtidele nähtavad võimalikult kaugelt. Niidetud teeääred parandavad ka kariloomade ja metsloomade nähtavust teede lähedal. Kui tekivad hädaolukorrad, on maanteede ääres rohkem ruumi, et vajadusel peatuda. Ka jalakäijad ja jalgratturid vajavad ruumi, et mootorsõidukeid näha ja vajadusel teeservast meeter eemal liikuda.

Muidugi on väga oluline tagada, et ka niitmise protsess aktiivsetel maanteedel oleks korraldatud ohutult ja ei tekiks liiklusohtlikke olukordi.

Nii maanteede ääres kui ka mujal avalikel aladel on väga oluline ka  tuleohutusega seotud aspekt. Tuleoht tekib just siis, kui alasid ei hooldata ja ei niideta. Suvel muru kuivab ja sageli piisab tulekahju tekkeks ühest hõõguvast suitsukonist.

Millised on arengud tavakasutajatele mõeldud niidukite maailmas?

Ilmselt on niiduki kütusepaagi täitmine, õlivahetus ja tõmbetrossi abil käivitamine varsti minevik, kuid see ei tähenda, et bensiinimootoriga niiduk oleks surnud. Kui tegemist on paksu rohu ja võsastunud maastikuga, ei suuda elekter bensiinimootori pöördemomenti ikka veel ületada. Ja täna juba ka bensiiniga niidukid töötavad puhtamalt ja vaiksemalt kui kunagi varem. Ka tavakasutaja puhul keskenduvad tootjad palju mugavusele ja disainile, et lahendada probleeme, mis on vaevanud majaomanikke aastakümneid. Pingutatakse selles suunas, et masina hooldus ja hoiustamine oleksid lihtsamad.

Millised on tulevikutrendid?

Alternatiivsed kütused pakuvad huvi üha suuremale hulgale keskkonnateadlikele korporatsioonidele ja ka avaliku sektori asutustele. Tootearenduses töötatakse masinate kallal, mis kasutavad taastuvenergiat. Töötatakse ka hübriidlahenduste kallal, kuid nende puhul on probleem see, et hübriidsüsteem suurendab oluliselt seadmete massi, vähendab jõudlust kallakutel ja suurendab kütusekulu.

Praegu on Eesti raudteesid hooldamas üks unikaalne robot. Millega on tegu?

Jah, automaatika ja robotitehnoloogiad on üha enam kasutusel ja kättesaadavad ka puhastus- ja hooldusteenuste valdkonnas. Praegu Eesti raudteedel töid teostav originaalne Flailbot tunneb end järskudel nõlvadel sama koduselt kui tasasematel aladel ja suudab töötada kuni 55-kraadise kaldega ja igasuguse taimestikuga maastikul. Kaugjuhitavus muudab selle operaatori jaoks ohutuks.

Tegemist on siis isesõitva robotniidukiga, mis pügab ära kuni 55 kraadise kaldega keerulise maastiku?

Jah, Flailbot on juhtmevabalt opereeritud muruniiduk väljakutseid pakkuvatele maastikele nagu mäeküljed, veehoidlate kaldad, teeääred, raudteed jms. Kui sul on näiteks kallakuga maastik, kus võib olla ka erinevaid takistusi, siis see võib olla operaatorile ohtlik. Aga roboti puhul on operaator kümmekond meetrit eemal ehk siis ohutus kauguses ja juhib roboti tööd puldist.

Flailboti tootja Bomford Turneri nimi on põllumajandusmasinate valdkonnas hästi tuntud ja innovatsiooni poolest kindlasti üks valdkonna liidreid.

Tegemist on tõepoolest üsna unikaalse masinaga. Krausberg Eestis valisime ta seetõttu, et ta on kompaktne ja muidugi teeb kvaliteetset ja väga kiiret tööd. Märkimisväärse jõudlusega Perkinsi mootor tagab väiksema kütusekulu, suurema töökindluse ja väiksema mürasaaste kui muud sarnased robotid.

Väiksema robotina kasutame Spider Ildo20 mudelit. Ka see on väga suurt tunnustust ja mitmeid innovatsiooniauhindu võitnud toode. Ta on nii väike ja tubli, et sellega pääseb ligi absoluutselt igale poole. Tootja on Spideri mudeleid ka aasta aastalt uuendanud ja parendanud. Tootjad mõistavad väga hästi, et professionaalse kasutaja jaoks on aeg raha ning tema peamine eesmärk vähendada seisakuid, piirata töökojas hooldus- või hooldustöödeks kuluvat aega ning suurendada aktiivset töö tegemise aega.

Meeldis, mida lugesid? Jaga ka teistega

Teised artiklid